warning می توانید با فعال کردن جاوا اسکریپت مرورگرتان ، از امکانات بیشتری بهرمند شوید . مشاهده جزئیات
کونیگزگ اگرا RS: رقیب سرسخت بوگاتی از سوئد
clear
کونیگزگ اگرا RS: رقیب سرسخت بوگاتی از سوئد
259

کونیگزگ اگرا RS

شاید خیلی ها نام بلند آوازه ی بوگاتی شیرون را شنیده باشند اما خیلی ها نیز نمی دانند که این خودرو رقیبی بسیار قدرتمند از کشور سوئد به نام کونیگزگ آگرا RS دارد.چندی قبل بوگاتی با سروصدا و تبلیغات زیاد خبر از رکوردگیری بوگاتی شیرون داد که پیش از این عنوان ســریعترین خودرو جهان را از آن خود کرده بود و می توانســت به راحتی با سرعت بیش از 400 کیلومتر در ســاعت حرکت کند. هدف بوگاتی
اما رکورد 0-400-0 بود، رکوردی که در آن باید خودرو به سرعت 400 کیلومتر در ساعت برسد و بلافاصله توقف کند.

بوگاتی درنهایت توانست به زمان 42 ثانیه دست پیدا کند، رکوردی بی نظیر که قرار نبود به این زودی هاشکسته شود. همه در بوگاتی (و فولکس واگن به عنوان مالک بوگاتی) خوشــحال بودند تا اینکه حدود 10 روز بعد شرکت ســوئدی کونیگزگ اعلام کرد قصد دارد با خودرو آگرا RS برای شکستن این رکورد وارد پیست
شود و درنهایت هم توانست رکورد بوگاتی شیرون را درحالی که هنوز جوهر مهر رکوردشکنی اش خشک نشده بود بشکند.

پیش از پرداختن به روند این رکوردشکنی نگاهی دقیق تر به آگرا RS خواهیم داشت و بعد از آن به سراغ این رکوردشکنی بزرگ چند سال اخیر می رویم.

#s-img-div#

#s-img-link#http://s9.picofile.com/file/8326089068/koenig_ageraRS_3_740x422_1_.jpg#e-img-link#

#s-img-link#http://s8.picofile.com/file/8326089084/Koenigsegg_Agera_RS_2015_1280_03_1_.jpg#e-img-link#

#e-img-div#

موتور و گیربکس

کونیگزگ برای این خودرو از همان موتور 5 لیتری V8 تویین توربوشارژ استفاده کرده اســت که در ســایر خودروهای خانواده آگرا نیز می بینیــم با این تفاوت که
این موتور برای نصب بر روی RS تا حد امکان تقویت شــده اســت.

این موتور درمدل های اســتاندارد این خودرو میتواند 940 اســب بخار قــدرت تولید کند اما مهندسان کونیگزگ با افزایش فشار توربوها و البته چند ترفند دیگر توانستند قدرت موتور را به 1160 اســب بخار برسانند. این موتور مانند بسیاری دیگر از بخش های خودرو، محصول کونیگزگ اســت و برخلاف بسیاری دیگر از شرکت های کوچک،کونیگزگ به سراغ برندهای مشهور برای تأمین موتور نرفته است.

توان این موتور از طریق یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه به چرخ های عقب می رسد. این گیربکس به گونه ای طراحی شده است که زمان تعویض دنده ها در آن حتی سریعتر از دیگر گیربکس های دو کلاچه بوده و از این نظر هم از بســیاری از رقبا جلوتر ایســتاده است. البته این همه ماجرا موتور آگرا RS نیست چراکه با نصب یک پکیج ویژه که به صورت آپشن عرضه میشود توان موتور این خودرو به 1341 اسب بخار می رسد.

 

شاسی

برای رکوردشــکنی، موتور توانمند لازم است اما اگر این موتور توانمند در کنار بدنه ای ســنگین وزن قرار گیرد، حاصل آن قطعا خودروی ســریعی

نخواهد بود و به همین دلیل مهندسان کونیگزگ، آگرا را تحت یک رژیم بسیار ســخت قرار دادند تا وزن کم کند. آگرا در مدل های استاندارد هم در کلاس خود خودروی ســبک وزنی اســت. بدنه و شاسی این خودرو با اســتفاده از فیبر کربن و آلومینیوم و کولار ســاخته شده است و به این ترتیب کم ترین وزن ممکن را دارد.

در مدل های استاندارد وزن این خودرو تنها 1435 کیلوگرم است که با توجه به ابعاد بزرگ و موتور هشت سیلندر وزن قابل قبولی است. همه این ها اما برای مهندسان کونیگزگ کافی نبود و آن ها بازهم دســت به کاهش بیشتر وزن زدند تا جایی که در آگرا RS وزن خشک خودرو به 1295 کیلوگرم رسیده است و در زمان آغاز حرکت با باک پر و سایر مایعات وزنش به 1395 کیلوگرم میرسد. با چنین شاسی سبک وزنی، شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو کمتر از سه ثانیه است.

ترمزها

برای دســتیابی به رکورد 0-400-0 علاوه بر شــتاب بــالا، باید  ترمزهای توانمندی هم داشــته باشــید تا خودرویی با 1.4 تن را از سرعت 400 کیلومتر در ســاعت به سکون برســاند و اینجا است که کونیگزگ بخشی دیگر از توانایی هایش را رو میکند.

بر روی این خودرو دیسک های ترمز ســرامیکی خنک شــونده در هر چهارچرخ نصب شده است که در جلو 40 سانتیمتر و در عقب 38 سانتیمتر قطر دارند. برای فشار لنت ها بر روی دیسک، در چرخهای جلو از 6 پیستون و در عقب از 4 پیستون استفاده میشود تا توان ترمزها را افزایش دهند.

 

رکورد گیری

بوگاتی شیرون به عنوان ســریعترین خودروی جهان توانسته بود فاصله صفر تا 400 کیلومتر و از آن ســرعت تا توقف کامل را در 42 ثانیه طی کند که عدد بی نظیری اســت و به همین دلیل یــک کمپین تبلیغاتی بزرگ برای آن به راه افتاد. کونیگزگ باید این رکورد را می شکســت و برای این کار بیش از هر چیز به وزن کمتر خود نسبت به شیرون متکی بود، چراکه شیرون هرچند قدرت بالاتری دارد اما وزن حدود 2 تنی آن باعث میشــود به ویژه در زمان توقف کندتر از آگرا RS باشد.

کونیگزگ وارد پیست شد و شتاب گیری را آغاز کرد. نفس ها در سینه حبس شده بود. با رســیدن به 400 کیلومتر در ساعت، راننده آزمایشی با تمام توان
پا را روی ترمزها گذاشــت تا این خودرو با ســروصدای زیاد توقف کند.
ناگهان همه نگاه ها به ســمت تایمر دیجیتال بازگشــت، جایی که زمان 36.44 ثانیه ثبت شــده بود تا به این ترتیــب آگرا RS بتواند در فاصله
حدود دو هفته، رکورد شیرون را بشکند.

#s-img-div#

#s-img-link#http://s8.picofile.com/file/8326089092/Koenigsegg_Agera_RS_2015_1280_05_1_.jpg#e-img-link#

#s-img-link#http://s9.picofile.com/file/8326089126/Koenigsegg_Agera_RS_2015_1280_06_1_.jpg#e-img-link#

#e-img-div#

مطالب مرتبط