warning می توانید با فعال کردن جاوا اسکریپت مرورگرتان ، از امکانات بیشتری بهرمند شوید . مشاهده جزئیات
مشکلات و معایب خودرو های دوگانه سوز بخش 2
clear
مشکلات و معایب خودرو های دوگانه سوز بخش 2
54

مشکلات و معایب خودرو های دوگانه سوز، بخش دوم (به دلیل حجم بالای مقاله در دو بخش ارائه می شود)

دلایل اصلی خرابی موتورهای دوگانه سوز چیست؟

آیا خودروهای دوگانه سوز واقعا مقرون به صرفه هستند؟ سوخت گاز ارزان تر از بنزین است و در نخست این زمینه شاید یک خودروی گازسوز مقرون به صرفه تر باشد به ویژه اگر کاربرد خودرو مانند تاکسی باشد که در طول روز پیمایش بالایی دارد.

این یک بعد مساله است، چراکه در مقابل موتورهای گازسوز و به طور مشخص موتورهای گازسوزی که بر اساس نمونه های بنزین سوز از سوی شرکت های خودروساز و یا به صورت متفرقه به گازسوز تبدیل شده اند مشکلاتی نیز دارند که برای بعضی از مالکین دردسرساز است.

در این مقاله و در دو بخش به مرور  اصلی ترین مشکلات موتورهای گازسوز می پردازیم و سعی می کنیم دلایل بروز و راه حل های آن ها را مرور کنیم. در نظر داشته باشید موتورهای پایه گازسوز (مانند موتور ملی ایرا نخودرو) معمولا این مشکلات را ندارند و بحث ما در اینجا موتورهای پایه بنزین سوز و تبدیل شده به  دوگانه سوز است.

#s-img-div#

#s-img-link#http://s8.picofile.com/file/8333950134/CNG.jpg#e-img-link#

#s-img-link#http://s8.picofile.com/file/8333950142/Maruti_Celerio_Green_CNG_press_shot_CNG_tank.jpg#e-img-link#

#e-img-div#

توان و گشتاور پایین

در نگاه اول، مهم ترین نقطه ضعف خودروهای گازسوز نسبت به انواع بنزین سوز، توان و گشتاور پایین آن ها است. این مساله با کاهش حجم موتور خودرو شکل حادتری نیز به خود می گیرد تا جایی که گاهی کشش کم خودرو راننده را ناچار به تغییر وضعیت از گازسوز به بنزی نسوز می کند. عدم ارائه توان و گشتاور کافی از سوی دیگر باعث افزایش فشار بر روی موتور خودرو می شود و این مساله در دراز مدت یکی از عوامل آسیب به موتور است.

ریشه اصلی این مشکلات نه در موتور خودرو، که در سوخت گاز نهفته است اما برای رفع آن باید تغییراتی در موتور خودرو ایجاد کرد. علت اصلی این مشکلات را  می توان در سه عامل اصلی گازی بودن سوخت، نسبت کم جرمی سوخت به هوا و درنهایت سرعت شعله کم جستجو کرد. را ه حل های مختلفی برای رفع این مشکلات وجود دارد اما درمجموع در تمامی آن ها سازندگان موتور به دنبال افزایش توان هستند و به همین دلیل راه حل هایی که پیشتر برای افزایش توان موتور، بر روی موتورهای بنزینی دیده ایم بر روی این خودروها هم کاربرد دارد. برای کاهش اثر گازی بودن سوخت مورد استفاده، بهره گیری از چهار سوپاپ در سرسیلندر توصیه شده است.

این فناوری از چند سال قبل بر روی خودروها مورد استفاده قرار گرفته است و خودروسازان از دانش کافی برای استفاده از آن برخوردارند. بری کاهش اثر نسبت جرمی کم هوا به سوخت، استفاده از فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ ها پیشنهاد شده است. این فناوری دیگر چندان جدید نیست اما دانش بهره گیری از آن در اختیار شرکت های معدودی است.

#s-img-div#

#s-img-link#http://s8.picofile.com/file/8333950168/14272057_b.jpg#e-img-link#

#s-img-link#http://s9.picofile.com/file/8333950242/valve16.jpg#e-img-link#

#e-img-div#

هزینه طراحی و توسعه یک سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها از ابتدا بسیار بالا است و به همین دلیل شرکت های خودروسازی گاهی ناچارند این فناوری را از شرکت های بزر گتر خریداری کنند اما درنهایت دستیابی به آن چندان دشوار نیست. برای رفع مشکل سرعت شعله کمتر، اصلی ترین راه حل بهره گیری از موتوری با ضریب تراکم بالاتر است.

گاز طبیعی عدد اکتانی بیش از 100 دارد و همین مساله به طراحان موتور این امکان را می دهد که ضریب تراکم موتور را بدون احتمال بروز پدیده خود اشتعالی بالا ببرند هرچند این ضریب تراکم بالا در زمان به کارگیری بنزین می تواند مشکل ساز شود. راه حل دیگر در این زمینه بهره گیری از سیستم های پرخوران و به ویژه توربوشارژر است. درنهایت با چنین راهکارهایی، سازندگان خودرو توانسته اند موتورهایی بسازند که در حالت گازسوز، قدرتی بسیار نزدیک به حالت بنزین سوز داشته باشند و افت توان کمی در آن ها رخ دهد.

#s-img-div#

#s-img-link#http://s9.picofile.com/file/8333950326/Turbocharger.jpg#e-img-link#

#s-img-link#http://s9.picofile.com/file/8333950350/5b65f2af494acef4c66deaf2d39c28_578e8d8965b5b.jpg#e-img-link#

#e-img-div#

روشن نشدن خودرو با سوخت گاز

معمولا خودروهای دوگانه سوز را نمی توان با سوخت گاز روشن کرد. البته این مساله عمومیت ندارد چراکه خودروهای دوگانه سوز کارخانه ای با توجه به وجود یک  ECU برنامه ریزی شده ویژه برای  گاز، این توانایی را دارند که با توجه به دمای موتور و سایر پارامترها، خودرو را با سوخت گاز روشن کنند هرچند در مورد موتورهای سرد معمولا خودرو با بنزین روشن می شود. در مورد موتورهای تبدیلی کارگاهی به طورمعمول نمی توان خودرو را با سوخت گاز روشن کرد و باید حتما به صورت دستی وضعیت از گاز به بنزین تبدیل شود.

یکی از دلایل اصلی این مشکل، ضریب تراکم پایین موتور برای استفاده در وضعیت گازسوز است اما در کنار این، عدم نصب افشانه های گاز در موقعیت بهینه و عدم طراحی مناسب ورودی های هوای موتور از دیگر دلایل ناتوانی موتور در روشن شدن با سوخت گاز است. راه حل هر سه مشکل گفته شده کاملا در دسترس است و اکنون نیز در بعضی از موتورهای دوگانه سوز کارخانه ای و البته موتورهای پایه گازسوز به کار گرفته شده است.

برای رفع این مشکلات از یک سو باید ضریب تراکم موتور را بالا برد و از سوی دیگر در زمان نصب افشانه های مربوط به گاز، موقعیت مناسب را در نظر گرفت. درنهایت با طراحی دقیق راهگاه های ورودی هوا و البته شکل محفظه احتراق، به تولید جریان های چرخشی و عمودی در محفظه احتراق کمک می شود و از این طریق موتور می تواند با سوخت گاز نیز آغاز به کار کند.

البته روشن نشدن موتور با سوخت گاز را نمی توان یک ضعف عمده دانست چراکه در سیستم های هوشمند که تنظیمات ECU به درستی برای استفاده از گاز انجام  شده است، موتور به راحتی با بنزین روشن می شود و در صورتی که شرایط مناسب باشد به صورت خودکار و با کمترین زمان ممکن به وضعت گازسوز می رود بدون آنکه نیاز به دخالت راننده باشد.

#s-img-div#

#s-img-link#http://s8.picofile.com/file/8333950376/F_Photo_20160904171617.jpg#e-img-link#

#s-img-link#http://s9.picofile.com/file/8333950400/7237_243.jpg#e-img-link#

#e-img-div#

مصرف صعودی روغن موتور

به طور کلی روغن موتور مورد استفاده در موتورهای دوگانه سوز باید از انواعی انتخاب شود که در مقابل گرما مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد اما در کنار این مساله، یکی از مسایلی که معمولا مالکین این خودروها با آن درگیر هستند، کاهش سطح روغن موتور به مرور زمان است. کاهش میزان بسیار اندک روغن موتور در تمامی خودروها امری قابل پذیرش است اما در خودروهای دوگانه سوز و به ویژه نمونه هایی با کارکرد بالا، این کاهش به شکل شدید بروز می کند و در صورت     بی توجهی مالک می تواند باعث آسیب به موتور شود ضمن آنکه لزوم تعویض سریع تر روغن موتور را نیز به دنبال دارد.

علت اصلی این مساله را باید در سایش شدیدتر سیت و سوپاپ در این خودروها جستجو کرد که درنهایت منجر به سوختن روغن می شود ضمن آنکه خستگی حرارتی سرسیلندر نیز در این زمینه موثر است. برای رفع این مشکلات راه حل هایی که در بخش اول گفته شد کاربرد دارد و به همین دلیل در مورد موتورهای پایه
گازسوز، این مشکل تقریبا از میان رفته است. البته روغن موتور خودروهای گازسوز به دلیل پاک تر بودن این موتورها به طور معمول کمتر آلوده می شوند و می توان دوره تعویض آن ها را طولانی تر کرد.

مطالب مرتبط