warning می توانید با فعال کردن جاوا اسکریپت مرورگرتان ، از امکانات بیشتری بهرمند شوید . مشاهده جزئیات
جعبه دنده ی تیپ ترونیک چگونه کار می کند؟
clear
جعبه دنده ی تیپ ترونیک چگونه کار می کند؟
67

جعبه دنده ی تیپ ترونیک چگونه کار می کند؟

رانندگی با خودرو های دارای جعبه دنده اتوماتیک بسیار آسان تر و بی دردسرتر از خودروهای با جعبه دنده دستی است، اما در این میان مواقعی پیش می آید که می خواهید در کار جعبه دنده دخالت کنید و به میل خودتان تعویض دنده ها را انجام دهید.طبیعی است در یک جعبه دنده اتوماتیک عادی امکان این کار وجود ندارد، چراکه در اینجا، برحسب میزان فشار پای راننده بر پدال گاز و دور موتور خودرو است که دنده ها تعویض می شود.

در کنار جعبه دنده های اتوماتیک معمولی، انواعی از جعبه دنده ها وجود دارد که در اصطاح عمومی به آن تیپ ترونیک گفته می شود و در آن راننده می تواند با تغییر وضعیت دسته دنده، تا حد زیادی کنترل تعویض دنده ها را در اختیار بگیرد و به این ترتیب می توان آن ها را به طورکلی جعبه دنده های اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده ها دانست.

این سیستم برای اولین بار توسط پورشه در سال 1980 با نسل جدید پورشه 911 معرفی شد و در سال 1990 پورشه با گسترش این سیستم باعث شد که بقیه کمپانی های خودرو سازی نیز بنوانند از آن استفاده کنند.

چگونه کار می کند؟

این جعبه دنده ها معمولا در کنار وضعیت D، وضعیت های + و – را هم درج کرده اند و به این ترتیب کافی است در وضعیت D دسته دنده را به حالت دستی ببرید تا بتوانید زمان تعویض دنده ها را مدیریت کنید. در این حالت با بردن دسته دنده به سمت +، دنده ها سبک تر شده و در وضعیت – دنده سنگین تر می شود.

البته باید توجه داشته باشید در این وضعیت هم سیستم کنترل جعبه دنده کاملا مراقب است به موتور خودرو و جعبه دنده آسیبی نرسد و به این ترتیب اگر دور موتور خودرو بیش از حد بالا برود به طور اتوماتیک دنده را افزایش می دهد و یا اگر در معکوس دادن تاخیر کنید و دور موتور بیش از حد پایین بیاید به طور خودکار معکوس می دهد.

واژه تیپ ترونیک هرچند به طورکلی به تمامی این جعبه دنده ها اطلاق می شود، اما در اصل عبارت انحصاری پورشه است و سایر خودروسازان این سیستم را با نام های دیگری می نامند.

مطالب مرتبط