warning می توانید با فعال کردن جاوا اسکریپت مرورگرتان ، از امکانات بیشتری بهرمند شوید . مشاهده جزئیات
استرس بار (یا استرات بار) چیست؟
clear
استرس بار (یا استرات بار) چیست؟
54

استرس بار قطعه ای فلزی است که در عرض خودرو و میان دو گلگیر نصب می شود و دو سر کمک فنرهای خودرو را به یکدیگر متصل می کند. در حالت عادی، شاسی خودرو وظیفه دارد فاصله میان دو سر کمک را ثابت نگه دارد و معمولا هم از عهده این کار برمی آید و به همین دلیل بسیاری از خودروها به صورت استاندارد فاقد استرس بار هستند چراکه شاسی خودرو برای کاربردهای عادی آنقدر مقاوم هست که بتواند فاصله میان دو سر کمک فنرها را بدون تغییر نگه دارد. تغییر در این فاصله به معنی بر هم خوردن هرچند جزیی زاویه چرخ ها است که در تعادل خودرو موثر است و این مساله در زمان پیچیدن در پیچ های تند با سرعت زیاد خود را نشان می دهد.

از آنجایی که در خودروهای اسپرت، دقت در پیچیدن بسیار مهم است و از سوی دیگر شاسی این خودروها همیشه تحت تنش های شدید است، معمولا از استرس بار در آن ها استفاده می شود تا توانایی شاسی خودرو را ارتقا دهد.

وظیفه دیگر استرس بار تقسیم فشاری می باشد که در زمان پیچیدن اتومبیل بر روی یکی از کمک ها وارد می شود و در واقع استرس بار این فشار رو بین دو سر کمک تقسیم میکند.

#s-img-div#

#s-img-link#http://s9.picofile.com/file/8334754950/1463842528_64667b5c117773462f6ecf00ffde4f05.jpg#e-img-link#

#s-img-link#http://s8.picofile.com/file/8334754942/321ddfb3f3b548e127731f701075212c.jpg#e-img-link#

#e-img-div#

استرس بار به طور معمول در چرخ های جلو نصب می شود اما نصب آن بر روی چرخ های عقب نیز ممکن است. بعضی از خودروها ازجمله پیکان و مدل های دهه 70 جگوار موجود در کشورمان به صورت استاندارد با استرس بار عرضه شده اند. نصب این قطعه در خودروهای معمولی با کاربرد شهری کمک چندانی به پایداری خودرو نمی کند اما در خودروهای اسپرت و پرتوان موثر است.

نکته: این قطعه برای همه خودرو ها وجود دارد حتی پراید

برخی از خوبی های استرس بار:

استرس بار پایداری اتومبیل را در سرعت های بالا تثبیت می کند.

با توجه به انتقال ضربات وارده به چرخ ها در کل سیستم تعلیق و در نتیجه وارد شدن فشار کمتر به جلوبندی عمر قطعات این بخش افزایش پیدا می کند.

استرس بار در پیچ ها تعادل ماشین را حفظ می کند و در نتیجه کمتر از مسیر پیچ خارج می شود.

در زمان پیچیدن اتومبیل مانع بر هم خوردن زاویه چرخ ها میشود.

 

مطالب مرتبط