warning می توانید با فعال کردن جاوا اسکریپت مرورگرتان ، از امکانات بیشتری بهرمند شوید . مشاهده جزئیات
ضریب تراکم چیست؟
clear
ضریب تراکم چیست؟
62

ضریب تراکم در یک موتور درون سوز، نسبت حجم سیلندر در نقطه مرگ پایینی به حجم آن در نقطه مرگ بالایی است.تا اینجا شاید کمی پیچیده به نظر برسد اما اجازه بدهید موضوع را کمی ساده تر کنیم. به بیان ساده تر ضریب تراکم یک موتور نسبت بیشترین حجم سیلندر است زمانی که پیستون در پایین ترین نقطه خود قرار گرفته به حجم سیلندر زمانی که پیستون در بالاترین نقطه قرار گرفته است.

به عنوان نمونه موتوری را در نظر بگیرید که هر سیلندر آن زمانی که پیستون پایین است 1100 سی سی حجم دارد.این مقدار بیشترین حجم سیلندر است و در صورت کسر جای می گیرد. با حرکت پیستون به بالا از حجم سیلندر کاسته می شود تا در بالاترین نقطه،سیلندر کمترین حجم را دارد. در این شرایط هیچ گاه سیلندر به طور کامل به سوپاپ ها نمی چسبد بلکه فضایی به عنوان محفظه احتراق در سیلندر خالی می ماند. فرض کنید این فضا 100 سی سی حجم دارد.به این ترتیب ضریب تراکم موتور ما حاصل تقسیم 1100 به معادل 11 است که معمولا به صورت 11:1 بیان می شود. ضریب تراکم موتورهای بنزینی معمولا در محدوده 10 تا 11 قرار دارد.

ضریب تراکم بالاتر هرچند کارآیی گرمایی موتور و درنتیجه قدرت را افزایش می دهد اما احتمال بروز پدیده ناک در موتور را بالاتر می برد و باید از بنزینی با اکتان های بالا استفاده کرد. البته موتور خودروهای اسپرت معمولا ضریب تراکم بالاتری دارند ضمن آنکه چندی قبل مزدا در موتورهای جدید خود ضریب تراکم 14:1 را برای خودروهای شهری معرفی کرده است.

ضریب تراکم موتورهای قدیمی تر معمولا پایین و گاهی در محدوده 6:1 است. علت اصلی این مساله به طراحی این موتورها بازمی گردد ضمن آنکه عدم دسترسی به بنزین با اکتان بالا در آن زمان باعث محدودیت هایی در ضریب تراکم موتور می شود. به طورکلی هر چه ضریب تراکم موتور بالاتر باشد، سوخت به شکل       بهینه تری می سوزد و به این ترتیب قدرت موتور بالا می رود ضمن آنکه آلایندگی و مصرف سوخت آن پایین می آید.

مطالب مرتبط